När jag var 16 år mötte jag mitt livs första textilkonservator och bestämde mig för att jag skulle bli som hon! Tio år och flera omvägar senare i livet stod jag där med en magisterexamen i kulturvård och konservering från Göteborgs Universitet och hade råkat specialinrikta mig mot sten, glas och keramik… Både min kandidatuppsats och min magisteruppsats handlade om emaljer, nedbrytning och analyser av glasmaterial på metall.
Jag började jobba på som skulptur/föremålskonservator på Nationalmuseum i Stockholm 2000/2001. 2007 fick jag chansen att ta tjänstledigt och ta upp den textila tråden igen. Jag studerade en termin textilkonservering vid Göteborgs universitet. Under mina år som konservator på Nationalmuseum har jag framförallt jobbat med konsthantverks- och designsamlingen, som innehåller allt från 1500-tals silver, 1700-tals fajanser, glassjuka glas, betongskulpturer i parkmiljö, textilier, möbler, industridesign och moderna polymer-material… Det givit mig en bred materialkompetens, chans att jobba med både nytt och gammalt och den fantastiska möjligheten att få grotta ned mig i dokumentationsmetoder, processbeskrivningar, SIS-standarder, tesaurusar och databaser. En milstolpe i min karriär kan komma att bli genomförandet av en integrerad bildbaserad skadekartering för museets konserveringsdokumentation i databasen Museumplus!